Vitenparken tilbyr gratis undervisningsprogram til skoler i tidligere Akershus

Et nytt gratis undervisningsprogram med navnet Kodekraft skal sikre at elever fra det tidligere Akershus lærer om teknologi og programmering før de begynner på videregående skole. – Vi ønsker å skape økt realfagsglede blant ungdom gjennom praktisk programmering, sier Ole Andreas Nordhaug fra Vitenparken Campus Ås.

– Med Kodekraft tilbyr vi skolene i det tidligere Akershus en unik undervisningspakke som er spesielt utviklet med hensyn til læreplanene for 10-trinn, både med koding og energikilder som tematikk. Vi har allerede fått flere positive tilbakemeldinger fra skoler som har testet tilbudet og håper enda flere vil melde seg på, sier Ole Andreas Nordhaug fra Vitenparken Campus Ås.

Kodekraft er et nasjonalt undervisningsprogram utviklet av ti regionale vitensentre og Equinor sitt talentutviklingsprogram Morgendagens Helter. Hensikten er å skape grunnleggende programmeringsforståelse og realfagsglede blant tiendeklassinger.

Utvikler digitalt energispill

Undervisningsprogrammet gjennomføres som en dobbelttime på skolen, etterfulgt av individuelle oppgaver på skolen eller hjemme. Sammen med en vitensenterformidler skal elevene programmere et spill hvor handlingen er tett knyttet til dagens energiutfordringer. – Kodekraft er en inspirerende og kreativ programmeringspakke som lar ungdom utfolde seg i teknologiens univers gjennom praktisk programmering. Ved å tilby elever praktisk læring innen realfag håper vi at flere elever fra det som tidligere het Akershus og resten av landet ser hvor gøy realfag kan være, sier Cathrine Instebø, sponsorsjef for Equinor Morgendagens Helter.

 

– Kunnskap om programmering og koding er avgjørende for morgendagens arbeidsplasser, og vi ser en økt tendens av programmering i ulike skolefag. Derfor er det viktig at flere lærer seg grunnleggende programmering, sier Geir Endregard, direktør på INSPIRIA science center i Sarpsborg og prosjektleder for Kodekraft.

Avgjørende kunnskap

Programmering er et nytt element i flere fag, og vil for kommende arbeidsgenerasjoner være viktig kunnskap å tilegne seg. Likevel er det mange ungdommer som ikke kjenner til programmering før på videregående.

– Kunnskap om programmering og koding er avgjørende for morgendagens arbeidsplasser, og vi ser en økt tendens av programmering i ulike skolefag. Derfor er det viktig at flere lærer seg grunnleggende programmering, sier Geir Endregard, direktør på INSPIRIA science center i Sarpsborg og prosjektleder for Kodekraft.

Kodekraft krever verken forkunnskaper eller spesialutstyr. Elevene følger undervisningen via PC eller nettbrett.

Påmelding finner du her.

Relaterte nyheter