Videre til innhold

Vitenparken

Programmering og skaperverksted i skolen

Torsdag 7. mars arrangeres den regionale lærerkonferansen "Programmering og skaperverksted i skolen" på Vitenparken Campus Ås.

Lurer du på hvordan

  • du skal kunne legge til rette for skaperglede blant dine elever?
  • koble programmering og matematikk med f.eks. naturfag, samfunnsfag eller kunst og håndverk?
  • dette kan relateres til de tre tverrfaglige temaene i læreplanens fagfornyelse?

I så fall er dette konferansen for deg!

I et skaperverksted kombineres tradisjonelle håndverksfag med digital sløyd, programmerbar elektronikk med musikk, og elevene gis mulighet til å være utforskende og kreative med teknologi – ikke bare forbrukere av den.
Et skaperverksted kan være alt fra et fullt utstyrt verksted til en kasse med utstyr som kan flyttes rundt etter behov. Det som er unikt er at realfag, programmering, tverrfaglighet og skaperglede kombineres på en unik måte.

På programmet står blant annet:

  • Presentasjon av “Den teknologiske skolesekken”, fagfornyelse, programmering og skaperglede av Udir BetaLab ved Utdanningsdirektoratet.
  • Presentasjon av “Skaperskolen”. Et nasjonalt samarbeid mellom Naturfagsenteret og de regionale vitensentrene om å bringe skaperkulturen inn i skolen.

NB! Husk å ta med din egen datamaskin!

Arrangører: Vitenparken Campus Ås i samarbeid med Udir BetaLab og Naturfagsenteret
For spørsmål, ta kontakt med pedagogisk leder, Aiyana Hudgins, aiyana@vitenparken.no

 

Tickets are no longer available.

Sluttdato
03/07/2019

Booking dato utgått: Dette arrangementet har passert dagens dato.
09.00-10.15 Plenum Mer informasjon Mindre informasjon

Plenum med Vitenparken, Utdanningsdirektoratet, Udir BetaLab og Naturfagsenteret:

  • Fagfornyelse, programmering og skaperglede
  • Introduksjon av den Teknologiske skolesekken og Skaperskolen
10.30-12.00 Parallellsesjoner Mer informasjon Mindre informasjon

Verksted 1

Innføring i e-tekstiler og enkel programmering

Vibeke Guttormsgaard, Udir BetaLab

e-tekstiler kombinerer programmerbar elektronikk med stoff og tekstiler og gir spennende muligheter til å være kreativ og skapende med teknologi, både som et verktøy og som et materiale i seg selv. Mikrokontrollere og LED-lys som kan sys fast og kobles sammen med strømledende sytråd åpner for å skape klær og tekstiler som kan programmeres og styres. Verkstedet passer for alle, enten du har programmert før eller ikke.

Sted: Kornrommet

Verksted 2

Teknologi og utforsking

Per Øyvind Dokken Sollid, Naturfagsenteret

Vi vil diskutere hva som ligger i begrepene teknologi og utforskende undervisning og vise eksempel på hvordan elever kan arbeide utforskende i teknologi på mellomtrinnet (5.-7.trinn). Og så vil vi bygge en sensor som måler om materialer leder strøm.

Sted: Makerspace

 

Verksted 3

Grønn koding

Ole Andreas Nordhaug, Vitenparken Campus Ås

Programmering, automatisering og smarte gjenstander som responderer på sine omgivelser har lenge vært en del av vår moderne verden. De siste årene har viktigheten av å forstå det digitale samfunnet blitt fremhevet i større og større grad, og med de nye læreplanene blir programmering snart en del av skolehverdagen også. Jo fler som forstår de enkle prinsippene som programmering består av, jo fler kan bidra til å finne nye bærekraftige løsninger på utfordringene vi står ovenfor. Hva kan du bidra med?

Sted: Veksthuset

 

 

13.00-14.30 Parallellsesjoner Mer informasjon Mindre informasjon

Verksted 4

Bygg og programmer ubrukelige roboter

Vibeke Guttormsgaard, Udir BetaLab

Vi bruker fantasien og tilgjengelige materialer for å designe og bygge enkle roboter og programmere bevegelse med bruk av mikrokontrollere (micro:bit), servoer og sensorer. Verkstedet passer for alle, enten du har programmert før eller ikke.

Sted: Kornrommet

 

Verksted 5

Smarte klær

Per Øyvind Dokken Sollid, Naturfagsenteret

Verkstedet er en introduksjon til et utforskende undervisningopplegg om elektroniske kommunikasjonssystemer beregnet for 8.-10.trinn (Naturfag.no). Vi gjennomfører ideprosess for et smart klesplagg som kan kommunisere med internett.

Sted: Makerspace

 

Verksted 6

Spiselig koding med pannekakeroboten

Her får deltagerne leke seg med smakfulle pannekaker de selv koder på Vitenparkens egen MatLab. Bruk programmering for å modulere og designe din egen kunstneriske vri med pannekakeroboten. Velkommen til kodefest med pannekaker!

Ole Andreas Nordhaug, Vitenparken Campus Ås

Sted: MatLab og Mezzaninen

 

Verksted  7

Ertende programmering

Man må ikke ha tilgang på en datamaskin for å lære programmering. Programmering involverer mer enn det å lære seg å kode, det handler også om tankeprosessene som skjer før kodingen. I dette opplegget ønsker vi å gi innsikt i hvordan datamaskiner og programmer fungerer ved å fordype oss inn i de spirende veksters verden. Hvordan kan vi tilegne oss kunnskap om programmering samtidig som vi lærer om dyrking av erter til vinduskarmen? Vi tar fatt på analog koding!

Aiyana Hudgins og Liv Derås Bjørnstad, Vitenparken Campus Ås

Sted: Veksthuset

Billetter