Sustainable Eaters
«Sustainable Eaters – Consumers in a sustainable Norwegian food system» er et 4-årig prosjekt, som tar utgangspunkt i mangfoldet av forbrukerprofiler, i samspill med noen av dagens industrielle og samfunnsmessige utfordringer i Norge når det gjelder jordbruk, bioressurser og miljø.
Gjennom fem arbeidspakker og eksempelstudier vil prosjektet gi økt forståelse for og forsterke forbrukernes bidrag til et bærekraftig, norsk mat-system. Samlet sett vil dette forskningsprosjektet øke norsk konkurransedyktighet på flere områder; målet er innovative industrielle løsninger for både emballasje, holdbarhet og merking av matvarer, nye læringsmidler til skolene og nye strategier for reduksjon av matsvinn. Resultatene i prosjektet vil gi grunnlag for nye politiske anbefalinger.
Visuell identitet
Konseptet for Sustainable Eaters visuelle identitet heter «Bærekraft» og drar inspirasjon fra idéer av bærekraft, balanse, sirkulær, system og innovasjon.
«Hele verdikjeden for mat må revurderes, inkludert effektivisering av ressursbruk, reduksjon av matsvinn og tilpasning av kosthold»
Den visuelle identiteten inkluderer en logo – tydelig, enkel og solid, som viser til idéer av sirkulær og equilibrium – en fargepalett i grønn, rød, blå og hvit i referanse til Norge, 12 symboler som illustrerer 12 forskjellige forbruker for mangfold, og implementeringseksempler. I tillegg ble det utviklet en PowerPoint mal og en enkelt Word mal.