fbpx Skip to content

Vitenparken

Skolehageseminaret 2024

SAMARBEID I SKOLEHAGEN 

Vitenparken Campus Ås og Økologisk Norge ønsker igjen velkommen til faglig påfyll, inspirasjon og nettverking for skolehageinteresserte fredag 1. november 2024.
I år som i fjor og årene før, arrangerer Vitenparken Campus Ås og Økologisk Norge skolehageseminar for alle som jobber med, vil jobbe med og er interessert i skolehage. I år setter vi søkelyset på samarbeidet, både i naturen, mellom mennesker og natur, og mennesker imellom.

  • Hvordan samarbeide i og om skolehagen?
  • Hvilke samarbeid i naturen kan skolehagen legge til rette for og dra nytte av?
  • Hvilke aktører kan støtte oppunder skolehagen, og hvordan?

Vi undersøker spennende samarbeid i naturen og i hagen, didaktiske grep for samarbeid, samarbeid innad på skolen og med aktører som støtter oppunder skolehagen. Skolehagen har forgreininger til så mange områder, og potensiale til å bli et skikkelig nav, både på skolen og i lokalmiljøet. Men potensialet kan bare utnyttes til det fulle hvis vi evner å dra nytte av samarbeidene som kan oppstå i og rundt hagen. Denne dagen vil vi lære av det som allerede fungerer, og kanskje også berede grunnen for nye og fruktbare samarbeid?

Seminaret blir i Vitenparkens lokaler på Ås, og det er mulig å delta digitalt første del av dagen. Det blir foredrag, samtaler med erfaringsdeling, workshops og lunsj med råvarer fra Vitenparkens egen hage, VitenEnga. Seminaret er for alle som jobber med, vil jobbe med og er interessert i skolehage.

VELKOMMEN TIL SKOLEHAGESEMINARET 2024! Påmelding: Skolehageseminaret 2024.


Del 1 – Foredrag kl. 9.00 – 11.00 

  • Digital deltagelse via link eller delta fysisk på Vitenparken, Ås.  
  • Ved digital deltagelse blir link tilsendt i forkant av seminaret.
  • Ved fysisk deltagelse er det registrering på Vitenparken fra kl. 8.30

Del 2 – Erfaringsdeling om skolehagesamarbeid i grupper både digitalt og fysisk kl. 11:00 – 12:00

Lunsj kl. 12.00 – 12.45 – Bærekraftig varm lunsj laget på råvarer fra skolehagen VitenEnga på campus på NMBU.

Del 3 – Praktiske workshops kl. 12.45-15.00 

  • Kun for fysiske deltagere på Vitenparken, Ås.  
  • Deltagerne velger to ulike praktiske grupper, påmelding ved registrering Vitenparken.

Målgruppe for seminaret: 

Seminaret er åpent for alle, men har hovedfokus på: 

  • Pedagoger i grunnskolen
  • Skolehagelærere og formidlere
  • Skoleledelse
  • Forvaltning

PROGRAM FOR DAGEN: 

Del 1 – Foredrag kl. 9.00 – 11.00 

  • Forankre skolehagen i hele skolen og lokalmiljøet! Hel-skole-tilnærming som verktøy med Rosalie Mathie, stipendiat NMBU. (Eng.)
    This presentation provides a short introduction to how schools around the world are utilising a whole school approach to meaningfully integrate school gardens as vital learning arenas. Think of it as a useful tool to support long-term collaboration, professional development, and curriculum change – A framework to help envision, plan, and enact how a school garden can be anchored within the whole school and local community to deliver a healthy, equitable, democratic, and ecologically sustainable education. Rosalie Mathie has experience developing outdoor learning arenas and school gardens in both England and Norway. Currently she is completing a doctorate where the focus has been co-developing, with teachers and school leaders, professional development methods and resources to support the Norwegian curriculum renewal interdisciplinary topic requirements – health and life-skills, democracy and citizenship, and sustainable development.
  • Jordmiraker – hva gjør jord så uerstattelig? med Erik Joner, seniorforsker og doktorgrad i jordmikrobiologi, NIBIO.
    Jord er noe vi tar for gitt, i likhet med alt jorda gjør for oss. Ikke bare er jord grunnlaget for 99 % av maten vår, den er også levested for røttene til alle planter i naturen og 60 % av artsmangfoldet som finnes på planeten Jorda. Legg så til at jord er uerstattelig for å rense vann, hindre flommer, regulere klima og bryte ned alt fra avfall til miljøgifter, så skjønner du at jord ikke på langt nær får den oppmerksomheten den fortjener. Her får du en påminnelse om dette og en rekke eksempler på hva jorda gjør for oss alle. Erik Joner er forsker ved NIBIO og jobber med jordbiologi og prosesser i jord. Han har også lang erfaring med forurensninger i jord og resirkulert avfall, og risikoen de utgjør for jordliv og for opptak i planter. Nylig ga han og en kollega ut boka Finger’n i jorda om jordbiologi og utfordringer jorda står overfor.

  • Samarbeid om oppbygging og drift av sanse- og skolehager  med Hamar naturskole v/ Liv Anne Slagsvold Vedum.
    I foredraget forteller Hamar naturskole om erfaringer rundt oppbyggingen av ulike sanse- og skolehager og om verdien av at ulike aktører samarbeider om skolehagen. Finsal sanse- og skolehage er et samarbeidsprosjekt mellom Finsal sykehjem, Ridabu barneskole, Hamar naturskole, Kriminalomsorgen Innlandet, Statsforvalteren i Innlandet, Lions Vang, Vang Røde kors og Finsals venner. Hagen på Finsal er en grønn møteplass for både beboere og besøkende, og er et eksempel på bærekraft i praksis, hvor alle bidrar med det man kan i form av kompetanse, arbeidsinnsats, tilstedeværelse eller økonomisk støtte.
  • Skolehagen og de gode mellomrommenemed arkitektkollektivet FormFlora v/Rasmus Lygre Gulbrandsen og Inger Helen Øvrebø.
    Vi brenner for å skape noe sammen! Det vi gjør sammen kan få ringvirkninger i oss selv, og også i samfunnet og til og med byråkratiet. For å få alle lagene til å snakke sammen, trengs det noen som jobber i mellomrommene og binder dem sammen, som et mykorrhiza. Hvordan kan arkitekter bidra i en slik helhetlig utvikling? Spørsmålet vi stiller er hva arkitektoniske grep som et bord, et bål og et bed har til felles. Hvordan kan vi aktualisere problemløsningene en skolehage kan bidra med? Et spennende samarbeid mellom Områdesatsingen, Vadmyra skole og arkitektene fra Formflora.

Del 3 – Praktiske workshops, kl. 12.45-15.00

  • Alle i arbeid – Hvordan organiserer man en hel klasse i skolehagearbeid?  med Jolien Perotti, steinerpedagog og biodynamisk gartner.
    I denne workshopen viser Jolien Perotti hvordan man kan sette en hel klasse i sving ute i skolehagen. Det er en utfordring å følge opp 25 elever i hagen, ofte skulle du ønske du bare hadde 5.  Jolien har lang erfaring med å dirigere store grupper i skolehagen, og i denne workshopen får deltakerne være elev. Vi prøver oss på flere oppgaver, hvor alle kan prøve alt. Målgruppen er lærere som underviser fra 4.- 10.klasse. Jolien har lang erfaring som skolehagelærer. Hun er utdannet steinerpedagog og biodynamisk garnter. I dag underviser hun i hagebruk, mat og helse og botanikk på Steinerskolen i Bærum.
  • Tren din jordsans med Elise Malik, Vitenparken.
    Denne workshopen holdes i Vitenparkens biokunstutstilling om jord. Utstillingen “Jordsans” utforsker vårt forhold til jord og har som mål å hjelpe oss med å gjenopprette kontakten med jorden. Maria Viftrup har sammen med danske Jordens Hus designet et unikt Jordsans-treningssenter på Vitenparken hvor besøkende kan komme nært innpå jorda og forstå dens essensielle rolle i vårt økosystem. Jord er ikke bare fundamentet for livet på jorden, men også et historisk arkiv og en nødvendighet for fremtiden. Utstillingen reiser viktige spørsmål; Har mennesker en sans for jord, eller kan vi utvikle en? Gjennom en interaktiv opplevelse i vår utstilling kan deltakerne på denne workshopen delta og oppdage svarene på disse spørsmålene. Deltakerne inviteres også til å gjøre en jord-spa, en øvelse som inkluderer en liten tur ut i skolehagen. Elise er utdannet innen kunsthistorie, museologi og økologisk landbruk, og driver nå med en doktorgrad der hun undersøker utstillinger om jord, både kunstneriske og naturvitenskapelige.
  • Hagen som sosial møteplass – samskaping og medvirkning med antropologisk metode med Katja Bratseth, Byantropologene
    Hvordan kan skolehagen bli en inkluderende sosial møteplass for nærmiljøet? I denne workshopen vil du lære om metoder for å inkludere og engasjere ansatte, elever og nærmiljøet i skolehagen, med fokus på samskaping og medvirkning. Workshopen bygger på antropologiske metoder som legger til rette for bred involvering og eierskap til skolehagen som en felles ressurs.
    Katja Bratseth er faglig leder og partner i Byantropologene, som er rådgivere innen sosial bærekraft. Katja har bred erfaring med involvering av beboere, lokale aktører og nøkkelpersoner i utviklingen av inkluderende møteplasser og prosjekter. Hun brenner for å sikre sosial bærekraft og gode prosesser som gir muligheter for alle!


  • Samskaping og medvirkning med arkitektkollektivet FormFlora v/Rasmus Lygre Gulbrandsen og Inger Helen Øvrebø.
    Skolehagen kan ha enorm påvirkningskraft og positive ringvirkninger både økologisk, sosialt og politisk, og er på den måten faktisk litt magisk. Når vi reiser fra Ås senere i dag vil det være med et utvidet syn på skolehagen og hvilken effekt den kan ha! Vi skal tenke og arbeide sammen i tverrfaglige grupper, og dermed erfare hvilken forskjell vi kan sam-skape. Små arkitektoniske grep kan skape stor effekt og gjøre et sted bedre. Vi liker å kalle det positiv aktivisme, fordi vi skaper ringvirkninger som når både samfunn og natur!Rasmus Lygre Gulbrandsen og Inger Helen Øvrebø er arkitekter og samarbeider med Vadmyra skole i Bergen om utforming av deres skolehageområde.
  • Samplanting og biologiske samarbeid i hagen med Kirsten Marthinsen fra  Økologisk Norge.
    Bli med på samplantingsrollespill! Med skuespill og samtaler utforsker vi måter å samplante for å få plantene til å samarbeide for deres eget og vårt beste. Hvilke grunner har vi til samplanting? Hvilke mekanismer er i spill, og hvordan legger vi til rette for dem? Hvilke samplantinger har vi erfart at fungerer godt? Kirsten er utdannet naturforvalter og pedagog, og har tidligere jobbet med formidling for Vitenparken og Besøkssenter våtmark Oslo. Hun har også undervist i skolehage ved etter- og videreutdanningen på NMBU. Deler av opplegget er utviklet av Jiri Vana Stigen ved NMBU.
  • Få kollegaene med på laget! med Eirill Olafsen Steen, lærer og skolehageveileder i Asker kommune,  og Inger Grimm, prosjektleder Klima&Kulturformidling/Grønne Klasserom.
    Hvordan kan vi engasjere våre kollegaer og motivere flere til å bruke skolehagen som et tverrfaglig og praktisk klasserom?På denne workshopen ønsker vi å gi tips og triks om hvordan vi kan skape begeistring for skolehage. Sammen med dere gjennomfører vi enkle praktiske dyrkeaktiviteter som er gøye, inspirerende og lette å gjennomføre i klasserommet. På denne måten har vi erfart at flere lærere trygges til å gå i gang med dyrkeprosjekter og til å ta i bruk skolehagen.  De siste 3 årene har Inger og Eirill sammen bygget opp Grønne klasserom og skolehager i Asker kommune. De driver lærende nettverk for lærere og motiverer personalet i fellestid på skoler. I tillegg veileder og støtter de lærere i arbeidet med skolehagene eller andre dyrkeprosjekter, samt holder praktiske kurs for lærere og barnehageansatte.
  • Pollinatorskolehage – Hvordan insektene kan brukes pedagogisk i skolehagenmed Erik Wegge Bergvik, kursholder i La humla Suse og naturveileder i Besøkssenter våtmark Oslo.
    Skolehagen er den perfekte arena for å lære om samspillet mellom pollinerende insekter og blomster. Å tenke på insektene i planlegging og drift av skolehagen er ikke bare viktig i seg selv, men vil også gjøre det lettere å utvikle og utvide læringsaktiviteter som kan inkludere og interessere flere barn. I tillegg er det en stor kilde til spennende tverrfaglige undervisningsopplegg.Denne workshopen har også som mål å gjøre lærere og andre som jobber med skolehager tryggere på sosiale insekter og alle de andre pollinerende insektene som surrer rundt og henger på blomstene i skolehagen. Du lærer hvordan du med enkle grep kan skille mellom ulike ordener og grupper av noen vanlige pollinerende insekter, og hvordan du kan bruke kunnskapen pedagogisk når insektene dukker opp. Sammen utfører vi noen praktiske oppgaver som kan tas med videre til egne undervisningsopplegg både ute og inne.
    Erik Wegge Bergvik er utdannet økolog og pedagog og har lang fartstid som kursholder og inspirator i organisasjonen La Humla Suse. I tillegg jobber han som gruppeleder på Abildsø Skolegård og som naturveileder for Besøkssenter våtmark Oslo.
  • Dyrking for plantesalg på skolens vårmarked med Hedvig Fon Klyve, klasselærer og hagebrukslærer på Steinerskolen i Vestfold.
    Å arrangere marked på skolen er en praktisk, lærerik og morsom utfordring som skaper kontakt med lokalsamfunnet og har stor grad av elevmedvirkning. Verdien av en skolehagen blir veldig synlig. I tillegg kan markeder bidra med økonomisk støtte til skolehagedriften. I denne workshopen lærer du om hvordan du kan planlegge og legge til rette for planteproduksjon for salg på skolens vårmarked, samt hvordan samarbeide med klasser og engasjere lærere. Hedvig Fon Klyve har jobbet på Steinerskolen i Vestfold i 16 år som klasselærer og hagebrukslærer. Hun er forkjemper for aktiv erfaringsbasert læring og sammenhenger i undervisningen. 
  • Meitemarkkompostering –  en kilde til fantastisk gjødseljordlæring og samarbeid med Siri Mittet fra Gruten.
    Det var kompostering med meitemark som inspirerte Siri til å starte virksomheten Gruten. Meitemark er som oss glad i kaffe (grut) og hvis vi bruker rett sort (kompostmark) og gir den bra leveforhold, vil kaffegrut og annet matavfall effektivt og luktfritt forvandles til fantastisk gjødseljord. Workshopen passer for alle som er nysgjerrig på denne type kompostering og har en praktisk fokus. Etter kort intro og grunnleggende kunnskap, viser Siri frem hvordan du med enkle (gjerne gjenbruks) materialer kan bygge en binge der du holder til, og hvordan du tar i bruk resultatet, inkludert det å lage markte. Vi snakker litt om hva som er viktig for å lykkes med prosessen (marken trives) og inviterer alle med i en samtale om hvordan markkompostering kan brukes inn i en læringssituasjon og fungere på beste måte.
    Siri Mittet har mastergrad i Miljø og Bærekraftig utvikling og i Folkehelse (community health education). Siden endt utdannelse har Siri vært engasjert innen klima og miljøfeltet, gjennom jobb, politiske verv og i frivilig arbeid. I 2014 etablerte hun Oslo bedriften Gruten.
  • Samarbeid mellom skolehage og kjøkken med Nicolas Battersby, lærer på Midtstuen skole
    Samarbeidet mellom skolehagen og skolens kjøkken skaper unike læringsmuligheter og gir elevene praktiske erfaringer med bærekraftig matproduksjon. Gjennom fermentering lærer elevene ikke bare om dyrking og matlaging, men også om viktigheten av tradisjonelle metoder for bevaring av mat som kan skape varige verdier for både kropp og miljø. I denne workshopen får du lære hvordan grønnsakene som dyrkes i skolehagen kan brukes til fermentering, i form av kimchi, samt hvilke anvendelsesmuligheter kimchi har i videre matlaging.
    Nicolas Battersby, lærer på Midtstuen skole, har lang erfaring innen restaurantdrift, matproduksjon og undervisning.

End date
11/01/2024

Booking Date Expired: This event has passed today's date.

Tickets